• 9ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου

Ενέργειες σε Σεισμό

 

 ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΕ ΠΙΘΑΝΟ ΣΕΙΣΜΟ

Ενέργειες Αντισεισμικής Προστασίας – Οδηγίες σε μαθητές/τριες

Κατά τη διάρκεια του σεισμού

  • Διατήρησε την ψυχραιμία σου.
  • Ακολούθησε τις οδηγίες του εκπαιδευτικού.
  • Καλύψου αμέσως κάτω από το θρανίο σου κρατώντας με το χέρι σου το πόδι του, εάν την ώρα του σεισμού βρίσκεσαι μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας.
  • Προφυλάξου κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκεσαι την ώρα του σεισμού (π.χ. διάδρομο, τουαλέτα), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκεσαι σε αίθουσα διδασκαλίας. Εάν δηλαδή στο χώρο που βρίσκεσαι δεν υπάρχει γερό ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθείς, πλησίασε στο δάπεδο και κάλυψε το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια σου.
  • Παράμεινε προφυλαγμένος για όσα δευτερόλεπτα διαρκέσει ο σεισμός.
  • Παράμεινε στον αύλειο χώρο, μακριά από τις όψεις του κτιρίου, εάν βρίσκεσαι στο προαύλιο κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης.

 Μετά το τέλος του σεισμού

  • Προετοιμάσου για την εκκένωση της αίθουσας σύμφωνα με τις οδηγίες του/της εκπαιδευτικού.
  • Εκκένωσε την αίθουσά σου και το σχολικό κτίριο γρήγορα και με τάξη, όταν δοθεί η σχετική οδηγία, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου σου, χωρίς να τρέχεις.
  • Παράμεινε μαζί με το τμήμα σου στο προαύλιο και βοήθησε τον/την εκπαιδευτικό να πάρει παρουσίες. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας του Σχολείου θα παραμείνεις στο χώρο καταφυγής έως ότου να έρθουν οι γονείς ή ο κηδεμόνας σου να σε παραλάβει.
  • Εάν βρεθείς μόνος/η εντός του σχολικού κτιρίου π.χ. διάδρομο, τουαλέτα (εκτός αίθουσας διδασκαλίας), και δεν υπάρχει γερό ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθείς, πλησίασε στο δάπεδο και κάλυψε το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια σου. Μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης εκκένωσε το σχολικό κτίριο σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου, δηλαδή κατευθύνσου στο προαύλιο του Σχολείου ώστε να βρεις το τμήμα σου.
  • Εάν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης του κτιρίου εκδηλωθεί νέα σεισμική δόνηση, προφυλάξου κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκεσαι (κλιμακοστάσιο, διάδρομο κ.α.), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι». Μετά το πέρας του σεισμού αυτού συνέχισε κανονικά την εκκένωση του σχολικού κτιρίου.
  • Ακολούθησε τις οδηγίες των εκπαιδευτικών σου και μην πλησιάζεις επικίνδυνα σημεία (προσόψεις του κτιρίου, στύλους κ.λπ.).

Α. Σεισμός κατά το μάθημα

Την ώρα του σεισμού οι εκπαιδευτικοί:

  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους.
  • Ζητούν από τους μαθητές τους να καλυφθούν κάτω από τα θρανία τους, κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του θρανίου, δίνοντας την οδηγία: «Παιδιά καλυφθείτε – Σεισμός». Οι ίδιοι προφυλάσσονται κάτω από την έδρα.
  • Προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται την ώρα του σεισμού, σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας την ώρα της δόνησης. Πιο συγκεκριμένα εάν δεν υπάρχει γερό, ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθούν στο χώρο που βρίσκονται, πλησιάζουν στο δάπεδο και καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Παραμένουν προφυλαγμένοι για όσο χρόνο διαρκεί ο σεισμός.
  • Αποτρέπουν τους μαθητές από επικίνδυνες ενέργειες.

Την ώρα του σεισμού οι μαθητές/τριες:

  • Καλύπτονται αμέσως κάτω από τα θρανία τους κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του θρανίου, εάν την ώρα του σεισμού βρίσκονται μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας.
  • Προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται την ώρα του σεισμού (π.χ. διάδρομο, τουαλέτα), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας. Εάν στο χώρο που βρίσκονται δεν υπάρχει γερό, ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθούν, πλησιάζουν στο δάπεδο και καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Παραμένουν προφυλαγμένοι για όσο χρόνο διαρκεί ο σεισμός.
  • Παραμένουν στον αύλειο χώρο, μακριά από τις όψεις του κτιρίου, εάν βρίσκονται στο προαύλιο κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης.

Β. Ενέργειες Μετά το Τέλος του Σεισμού

Β 1. Ενέργειες Διευθυντή/ντριας / Υποδιευθυντών

  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους και μεριμνούν για την ανύψωση του ηθικού των μαθητών και του προσωπικού.
  • Επιτηρούν την εφαρμογή του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης, δηλαδή την ασφαλή εκκένωση των αιθουσών και τη συγκέντρωση των μαθητών στο προαύλιο του σχολείου.
  • Επικοινωνούν με την προϊσταμένη τους αρχή και άλλους αρμόδιους φορείς για να ενημερωθούν ή να ενημερώσουν για τυχόν προβλήματα που προέκυψαν από το σεισμό.
  • Λαμβάνουν, κατά την κρίση τους, κάθε μέτρο για τη διασφάλιση της ζωής και της ακεραιότητας διδασκομένων και διδασκόντων, καθώς και της περιουσίας του Δημοσίου.

Β. 2. Ενέργειες Εκπαιδευτικών

  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους και μεριμνούν για την ανύψωση του ηθικού των μαθητών τους και των συναδέλφων τους.
  • Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης, σηκώνονται και ζητούν από τους μαθητές να προετοιμαστούν για την εκκένωση της αίθουσά τους.
  • Ανοίγουν την πόρτα της αίθουσας, ελέγχουν για τυχόν επικινδυνότητες. Ελέγχουντην κατάσταση του κτιρίου κατά μήκος της διαδρομής διαφυγής, ώστε να αποφευχθούν τα επικίνδυνα σημεία. Επι­σημαίνουν τυχόν πεσμένες βιβλιοθήκες, σπασμένα τζάμια, διασκορ­πισμένα βιβλία κ.λ.π.
  • Παρακολουθούν την εκκένωση των αιθουσών που προηγούνται της δικής τους και δίνουν το έναυσμα της εκκένωσης όταν έρθει η σειρά της συγκεκριμένης αίθουσας, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου.
  • Παίρνουν μαζί τους το απουσιολόγιο, και την κατάσταση με τα στοιχεία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών που υπάρχει στην αίθουσα, πριν την εκκενώσουν.
  • Βεβαιώνονται ότι δεν έμεινε κανένας μαθητής μέσα στην αίθουσα.
  • Δίνουν το σύνθημα για την εκκένωση αρχίζοντας από την πρώτη πτέρυγα, υπενθυμίζοντας το χώρο καταφυγής και τις ασφαλείς αποστάσεις από κτίρια, τοίχους κ.λ.π. Στέκονται σε κατάλληλη θέση, ώστε να ελέγχουν την εκκένωση της δικής τους αίθουσας, καθώς και να έχουν οπτικό έλεγχο των διαδρό­μων και κλιμακοστασίων. Επίσης πρέπει να έχουν οπτική επαφή και συνεργασία με τους υπόλοιπους συναδέλφους για τη σωστή πορεία και το συντονισμό της εξόδου των μαθητών.
  • Ζητούν από τους μαθητές τους να μην τρέχουν, να κινούνται γρήγορα αλλά με ηρεμία και τάξη κατά την εκκένωση του κτιρίου. Η μετακίνηση από την αίθουσα προς το διάδρομο γίνεται με ψυχραιμία και ταχύτητα.
  • Καταμετρούν τους μαθητές τους στο χώρο συγκέντρωσης. Ελέγχουν για τυχόν απόντες, από ονομαστική κατάσταση της τάξης.
  • Φροντίζουν για την αυτοπροστασία τους καθώς και των διπλανών τους. Κανένας μαθητής δεν μπαίνει πάλι στο κτίριο γιατί υπάρχει κίνδυνος μετασεισμών.
  • Παραμένουν στο χώρο μέχρι και ο τελευταίος μαθητής να παραλη­φθεί από τους γονείς του. Φροντίζουν για την αυτοπροστασία τους καθώς και των διπλανών τους. Κανένας μαθητής/τρια δεν μπαίνει πάλι στο κτίριο γιατί υπάρχει κίνδυνος μετασεισμών.
  • Φροντίζουν οι μαθητές να παραμένουν σε απόσταση ασφαλείας από τις όψεις του σχολικού κτιρίου και από τις περιφράξεις, ώστε να αποφευχθούν ανεπιθύμητες καταστάσεις ιδιαίτερα σε περίπτωση ισχυρού μετασεισμού.
  • Απαγορεύουν στα παιδιά να πιουν νερό της βρύσης μέχρι να ελεχθεί η καταλληλότητα του από ειδικούς.
  • Βοηθούν στην τήρηση της τάξης και ψυχραιμίας στο χώρο καταφυγής. Οι μαθητές και το διδακτικό προσωπικό παραμένουν στο χώρο προσωρινής καταφυγής μέχρι να υπάρξει πληροφόρηση για την κατάσταση που επικρατεί για την κατάσταση που επικρατεί από έγκυρες πηγές (Πολιτεία) και όχι από φήμες. Ανάλογα με την έκταση των καταστροφών γίνονται εκτιμήσεις για τη δυσκολία ή όχι πρόσβασης των γονέων και κηδεμόνων στο χώρο καταφυγής και δίνονται επί τόπου λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.
  • Ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο.

Β 3. Ενέργειες Μαθητών/τριών

  • Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης, βγαίνουν από τα θρανία κάτω από τα οποία είχαν προφυλαχθεί, και προετοιμάζονται για την εκκένωση της αίθουσας σύμφωνα με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού τους.
  • Εκκενώνουν το σχολικό κτίριο, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου, χωρίς να τρέχουν, γρήγορα και με τάξη.
  • Συγκεντρώνονται ανά τμήμα στο κεντρικό προαύλιο και βοηθούν τον εκπαιδευτικό τους να πάρει παρουσίες
  • Ακολουθούν τις οδηγίες που τους δίνονται από τους εκπαιδευτικούς.
  • Παραμένουν στο χώρο καταφυγής έως ότου παραληφθούν από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους, σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας του Σχολείου.
  • Εάν οι μαθητές βρεθούν μόνοι τους εντός του σχολικού κτιρίου π.χ. διάδρομο, τουαλέτα (εκτός αίθουσας διδασκαλίας), προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με το χώρο που βρίσκονται την ώρα του σεισμού και εκκενώνουν το σχολικό κτίριο μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου, δηλαδή κατευθύνονται στο προαύλιο του Σχολείου και ενσωματώνονται με το τμήμα τους.
  • Εάν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης του κτιρίου εκδηλωθεί νέα σεισμική δόνηση, οι μαθητές προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται (κλιμακοστάσιο, διάδρομο κ.α.), σύμφωνα πάντοτε με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι». Μετά το πέρας του σεισμού αυτού συνεχίζουν κανονικά την εκκένωση του σχολικού κτιρίου.
  • Στο χώρο καταφυγής οι μαθητές παραμένουν σε απόσταση ασφαλείας από τις όψεις του σχολικού κτιρίου και από τις περιφράξεις, ώστε να αποφευχθούν ανεπιθύμητες καταστάσεις ιδιαίτερα σε περίπτωση ισχυρού μετασεισμού.

Ειδικότερα μέτρα

  • Οι μαθητές που κατά την εκδήλωση του σεισμού βρίσκονται μόνοι τους σε διαδρόμους, στο γυμναστήριο ή στις τουαλέτες, μετά το πέρας του σεισμού θα πρέπει να βγουν στο προαύλιο και να κατευθυνθούν στον προαναφερόμενο χώρο με μεγάλη προσοχή, αποφεύγοντας να προσεγγίσουν τις προσόψεις του κτιρίου.
  • Αμέσως μετά την έξοδο των μαθητών από το κτίριο και τη συγκέντρωσή τους στον προκαθορισμένο χώρο συγκέντρωσης ο εκπαιδευτικός κάθε τμήματος θα καταμετρήσει τους μαθητές, προκειμένου να βεβαιωθεί ότι όλοι οι παρόντες στην αίθουσα μαθητές βρίσκονται στο προαύλιο. Σε περίπτωση σεισμού κατά την ώρα του διαλείμματος ο εκπαιδευτικός που θα κάνει την καταμέτρηση των μαθητών θα είναι ο διδάσκων της επόμενης ακριβώς ώρας.
  • Στη συνέχεια ο κάθε εκπαιδευτικός θα αναφέρει στο Διευθυντή και στην Ομάδα Αναζήτησης Ατόμων την τυχόν απουσία μαθητών από το χώρο καταφυγής, ώστε να ελεγχθούν οι διάδρομοι, οι αίθουσες και οι τουαλέτες για την ανεύρεση των απόντων μαθητών.

Προσοχή: Οι μαθητές δεν θα πάρουν μαζί τους τις τσάντες τους κατά την εκκένωση του κτιρίου, παρά μόνο τα κατάλληλα για την εποχή ρούχα κ.λ.π.

Γ. Σεισμός κατά το διάλειμμα

  • Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στον αύλειο χώρο παραμένουν εκεί. Δεν πλησιάζουν τις προσόψεις του κτιρίου και άλλες επικινδυνότητες. Όσοι βρίσκονταιστο προαύλιο παραμένουνεκεί και απομακρύνονται από τους εξωτερικούς τοίχους.
  • Προσεισμικά οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί θα μεριμνούν καθημερινά για την υποχρεωτική εκκένωση των αιθουσών, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, ώστε να μην υπάρχουν μαθητές στις αίθουσες.
  • Οι εκπαιδευτικοί απαγορεύουντην είσοδο των μαθητών στο σχολικό κτίριο.
  • Δίνουν την εντολή οι μαθητές να παραμείνουν στο προαύλιο χώρο και φροντίζουν:
  • Να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των μαθητών, να επιβάλουν πειθαρχία και να καθησυχάσουν αυτούς. Αν παρουσια­στεί περιστατικό πανικού, το απομονώνει και μεριμνά να μην διαδοθεί στους υπόλοιπους μαθητές.
  • Να παρθούν παρουσίες (Υπεύθυνοι οι εκπαιδευτικοί που θα είχαν μάθημα την επόμενη εκπαιδευτικά ώρα).

Δ.Ενέργειες Ομάδων

Οι Ομάδες ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο.

Δ. 1. Γενικός Υπεύθυνος για τις Ενέργειες Διαχείρισης του Σεισμικού Κινδύνου

Ο/η Διευθυντής/ντρια με αναπληρωτές τον/την Υποδιευθυντή/ντρια αναλαμβάνει:

  • Το συντονισμό όλων των σχετικών ενεργειών για την ασφαλή εκκένωση του σχολικού κτιρίου σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για Σεισμό.
  • Την επικοινωνία με την Προϊσταμένη Αρχή για να ενημερώσει και να ενημερωθεί σχετικά, και άλλους φορείς όταν κριθεί αναγκαίο.
  • Τη μέριμνα για την παραμονή των μαθητών στο χώρο καταφυγής έως ότου ενημερωθεί για τις περαιτέρω ενέργειες από τους αρμοδίους. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας των σχολείων μεριμνά για την ασφαλή παραμονή των μαθητών στο χώρο καταφυγής έως ότου τους παραλάβουν οι γονείς τους.

Δ.2. Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών

  • Μεταφέρει τον εξοπλισμό πρώτων βοηθειών στο χώρο καταφυγής.
  • Παρέχει πρώτες βοήθειες σε οποιονδήποτε έχει σχετική ανάγκη. Συγκεντρώνει τους τραυματίες που μπορούν να μετακινηθούν σε πρόσφορο σημείο διακομιδής, κοντά στην έξοδο του κεντρικού προαύλιου του σχολείου, ενώ τους βαριά τραυματισμένους τους παρέχει βοήθεια στη θέση που βρίσκονται, έως ότου φτάσει το Ε.Κ.Α.Β.

Δ.3. Ομάδα Πυρασφάλειας

  • Παρεμβαίνει για την κατάσβεση μικροεστιών πυρκαγιάς.
  • Ελέγχει επίσης την κατάσταση του καυστήρα κεντρικής θέρμανσης και ενημερώνει το Διευθυντή/ντρια για τυχόν προβλήματα ή βλάβη.

Δ.4. Ομάδα Ελέγχου Δικτύων

  • Ελέγχει τα Δίκτυα.
  • Μεριμνά για τη διακοπή της ηλεκτροδότησης και της ύδρευσης του σχολείου.

Δ.5. Ομάδα Αναζήτησης Ατόμων που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής.

  • Εντοπίζει μαθητές ή εκπαιδευτικούς που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής και είναι ίσως τραυματισμένοι ή εγκλωβισμένοι.
  • Συνεργάζεται με την Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών.
  • Αν σημειωθούν απουσίες οι υπεύθυνοι της ομάδας διάσωσης μπαίνουν στο σχολικό κτίριο για αναζήτηση τυχόν τραυματιών. Ελέγχουν για τυχόν μαθητές που έχουν εγκλωβιστεί σε κοινόχρηστους χώρους (τουαλέτες, γυμναστήριο, διαδρόμους, βιβλιοθήκες κ.λ.π.).

Δ.6. Ομάδα Ελέγχου Προσέγγισης μαθητών σε επικίνδυνα σημεία

  • Αναλαμβάνει τον έλεγχο προσέγγισης των μαθητών σε επικίνδυνα σημεία (προσόψεις κτιρίων, στύλους, ηλεκτροφόρα καλώδια κ.λπ.) για την αποφυγή τυχόν τραυματισμών.

Δ.7. Ομάδα Υποστήριξης

  • Κατευθύνονται μέλη της στην αίθουσα που βρίσκεται το Άτομο με Αναπηρία.
  • Βοηθούν το Άτομο με Αναπηρία να εκκενώσει την αίθουσα διδασκαλίας και το σχολικό κτίριο μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης. Μεριμνούν για την κάλυψη τυχόν αναγκών του στο χώρο καταφυγής.

Όλες οι πληροφορίες στη σελίδα  www.oasp.gr και εδώ kids.oasp.gr

 

Comments are closed